Atrakcyjność fizyczna

 

źródło obrazka: http://www.xn--pikne-obrazy-olejne-rrc.pl/file/2015/06/abstrakcja2.jpg

Pewne stare przysłowie mówi, że piękno jest w oku patrzącego. To przysłowie możemy rozumieć, że dla każdego z nas piękno będzie czymś zupełnie innym i całkowicie naturalne wydaje się stwierdzenie, że coś co dla jednej osoby będzie uchodziło, za kanon piękna dla następnej już niekoniecznie. Czy tak jest w rzeczywistości? Okazuje się, że i tak i nie.  

Gdy odpowiemy „tak”…

Żyjemy w kulturze, która stwarza pewne unikalne wzorce, które (z założenia) powinno się naśladować lub dążyć by wzorce stały się normatywną częścią naszego życia. Wzorce te dotyczą także (i aż) piękna, postrzeganego w kategoriach atrakcyjności fizycznej i z nią utożsamianego. Kiedy mówimy o atrakcyjności mamy na myśli zestaw pewnych, konkretnych cech. Do tych cech zaliczamy proporcjonalność części ciała do całości ciała, wzrost jasną, zadbaną cerę – podkreślającą młodość i witalność. (Cabrić, Pokrywka 2010).

Kiedy zwrócimy uwagę na ideał kobiecego piękna, który jest pokazywany w mediach, magazynach, możemy zauważyć, że jest on prezentowany jako pewien zestaw cech, na który składają się: symetryczna twarz i symetryczne ciało, czysta, zdrowa, jasna, skóra, długie nogi (które uznawane są za przejaw dojrzałości płciowej), zaokrąglone biodra (WhR), czy tzw. kształtne biodra, utożsamiane z dużą zawartością żeńskich hormonów płciowych, sprężysty krok, lśniące włosy, błyszczące oczy (Etcoff, 2000). Wspomniany wyżej współczynnik WHR, jest to współczynnik, którym określa się stosunek obwodu talii do obwodu bioder. Im niższy współczynnik (czyli im węższa talia, a szersze biodra) tym bardziej kobieta uznawana jest za atrakcyjniejszą (ibidiem).

Kiedy mówimy o mężczyznach, okazuje się, że ideał męski to szerokie ramiona i tors, dobrze umięśnione i zbudowane ciało, wydatne i szerokie szczęki, dobrze zarysowane łuki brwiowe (Cabrić, Pokrywka, 2010).

Obraz idealnego mężczyzny ewolułuje na przestrzeni dziejów zdecydowanie wolniej, niż kobiecy. Badania dotyczące analizy, męskich portretów namalowanych w przeciągu ostatnich sześciu wieków, dowiodła, że 75% wizerunków męskich koncentruje się na głowie lub na samej twarzy. Kobiece skupiają się głównie na ciele. Taka espozycja (samej twarzy) powoduje, że dana osoba wydaje nam się bardziej inteligentna (Archer, 1983).

W wielu kulturach istnieją cechy wyglądu, które są powtarzalne w danej kulturze lub epoce – istnieją, także wzorce piękna, które nie są tak uniwersalne, i występują tylko w określonej kulturze lub epoce - później znikają są to wszelkiego rodzaju mody na to co atrakcyjne.  

Kiedy mówimy o standardach piękna europejskiego to jasna skóra, proste włosy, zgrabny nos, jasny kolor oczu (Bryant, 2013). Natomiast w 2003 roku Centrum Badania Opinii Społecznej zapytał(o) Polaków oto jak ich zdaniem powinna wyglądać atrakcyjna kobieta i atrakcyjny mężczyzna. Odpowiedzi jakie uzyskano przedstawiały się następująco. Przystojny (czyli atrakcyjny) mężczyzna powinien być, zdaniem ankietowanych, wysoki (76%) i muskularny (37%), a piękna kobieta – zgrabna (63%) i szczupła (53%). (CBOS, 2003).  

A gdy powiemy „nie”…

Warto dodać, że przeprowadzone w ostatnim czasie badania pokazały, że tylko 5% osób z populacji jest w stanie wpasować się w promowany kanon. Każdy z nas jest inny i to właśnie sprawia, że jesteśmy niepowtarzalni i piękno znajduje się w oku patrzącego – nie zapominajmy o tym :)

 
Bibliografia:
Komunikat
CBOS (2003) http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2003/K_152_03.PDF
Ciabric, Pokrywka (2010). Piękno ciała. Wydawnictwo Naukowe PWN
Bryant,  S. L. (2013) The Beauty Ideal: The Effects of European Standards of
Beauty on Black Women, Columbia Social Work Review, 5.
Archer, D., Iritani, B., Kimes, D., Barios M. (1983). Face-ism: Five studies of sex differences in facial peominence. Journal of personality and Social Psychology, 47, 725-735.

 

 

 

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla