Pozytywne działanie = zadowolenie ze swojego ciała!

żródło obrazka: https://prettybrittyshines.files.wordpress.com/2014/10/1a89b215a0da409c3134adcf3905c2f6.jpg


                W ostatnich latach w dziedzinie psychologii, socjologii, medycyny oraz w mediach, zwracało się uwagę na wszystkie te czynniki, które w sposób negatywny mogą oddziaływać na sposób postrzegania swojego ciała. Sposób postrzegania, który często prowadzi do rosnącego niezadowolenia z własnego ciała, a w efekcie może przyczyniać się do rozwoju zaburzeń odżywiania. Zwracało się uwagę na to czego unikać, co jest złe, jak nie należy się zachowywać. Wcześniejsze prezentowane kampanie opierały się na zasadzie opozycji względem obecnie panujących trendów. (np. XS mówimy nie, promujemy rozmiary XXL) – często z odwrotnym, nieco wymuszonym skutkiem. Teraz obserwujemy pewien nowy trend, którym jest kształtowanie pozytywnego wizerunku własnego ciała i, co najważniejsze zaczynają być pokazywane pewne codziennie podejmowane działania, które mają przybliżyć do tego aby postrzegać swoje ciało w sposób pozytywny, który jest równoznaczny z tym, że akceptujemy siebie i znamy swoją wartość.

                Ciało jest przedmiotem, który należy podziwiać…

Tak mówi klasyczna teoria samo uprzedmiotowienia (Fredericson, 1997), w której zakłada się, że ciało (zwłaszcza ciało kobiece), przyjmuje znamiona przedmiotu, który należy podziwiać, który może być poddawany ocenie oraz, który ma być wyznacznikiem wartości danej osoby. Zakłada także, że życie w kulturze (np. Zachodniej), propagującej pewne określone wizerunki ciała może wzmagać dążenie, do tego aby osiągnąć dany wygląd ciała. Może także prowadzić do ogólnego pogorszenia dobrostanu psychicznego oraz obniżenia samooceny (ibidem). Obecnie wygląda to tak:

 

W mediach siła…

 

                Czołowi badacze obrazu ciała (Thompson, 2002), stwierdzili, że szeroko rozumiane media, mają ogromny wpływ na kształtowanie postrzegania własnego ciała. Dzieje się tak, ponieważ są one nośnikiem informacji o standardach kulturowych czy obecnie panujących trendach dotyczących np. ciała. Prezentowane standardy, wielokrotnie pozostają poza zasięgiem przeciętnego odbiorcy, co często budzi dyskomfort i nieprzyjemne emocje (Ziółkowska, 2009).

                Naprzeciw temu wyszła Marka Dove, która w swoich reklamach (Real Beauty Campaign) postanowiła umieszczać nie profesjonalne modelki, ale przeciętne kobiety. Z jednej strony pokazywała różnorodność, kobiecego piękna a z drugiej strony prezentowała kobiety, które czują się dobrze w swoim ciele. Każda z kobiet biorących udział w kampanii, prezentowała też inny typ urody. Kampania okazała się sukcesem i dała początek kreowaniu zmian - tym samym innego spojrzenia na kobiece piękno oraz urodę.

 

Lalka Barbie ma nowe ciało i osobowość…

 

                Wiele było badań potwierdzających to, ze dziewczynki bawiące się szczupłą laką Barbie chciały by wyglądać tak jak ona (np. Ditmar, Halliwell, 2006). Po fali krytyki, która spadła na markę o propagowanie nierealnego wizerunku, Marka Barbie postanowiła wypuścić na rynek nowe lalki, które także mają jak najbardziej odzwierciedlać naturalność i różnorodność, tym samym kreować bardziej adekwatne wizerunki.

 

Wyglądasz świetnie! Schudłaś?

 

                Fat-talk. To negatywny sposób wyrażania się o swoim ciele, przyjmujący formę dialogów, w którym rozmówca mówi w sposób negatywny o swoim ciele (Nichter, 2000). Zazwyczaj wyraża się poprzez mówienie w sposób: „Czy wyglądam grubo?”, „Powinnam pójść na siłownię, troszkę zrzucę” itp. Badacze zwrócili uwagę, że taki sposób wyrażenia niezadowolenia ze swojego ciała, może mieć szereg negatywnych konsekwencji, w odpowiedzi powstały kampanie tj. „Fat Talk Free Week” (Zapoczątkowane przez organizację Tri Delta), w którym podejmowane jest coś na kształt wyzwania, mającego na celu unikanie wyrażania negatywnych myśli na temat ciała i próba pozytywnego przewartościowania. Efekty możecie zobaczyć poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=bTbhsjekItU

 

Ważne jest to, że po takim "wyzwaniu", wiele osób zaczęło inaczej postrzegać to, jakie negatywne komunikaty wysyłało względem swojego ciała, a tym samym względem samych siebie.

 

Dzień kochania swojego ciała!

 

          14 października, to założony przez The National Organization For Woman, dzień „Love Your Body Day”, którego celem jest budowanie szeregu kampanii oraz wzmacnianie i edukowanie, że wartość kobiety nie jest zależna od tego jak wygląda jej ciało. W tym dniu podejmowane są różne działania, mające przybliżyć nas do zaakceptowania tego, jak wyglądamy.

 

 

Ten wpis pokazać i nieco przybliżyć, jak zmienia się myślenie o ciele i jak społeczne kampanie mogą kształtować wizerunek ciała i myślenie o nim. Ważne jest teraz sprawdzenie czy i jaki rzeczywisty oddzwięk mają kampanie na obraz ciała. Kampanie społeczne, z jednej strony zwracają uwagę na na pewien problem, edukują i dają podwaliny po działanie. Więc działajmy!

Pozdrawiam.

 

 

 

Bibliografia i źródła:

http://www.energizegrowth.com/2015/08/real-beauty-measuring-the-dove-marketing-campaigns-success/

http://willettsurvey.org/TMSTN/Gender/DoesBarbieMakeGirlsWantToBeThin.pdf

http://www.sanchezlab.com/pdfs/FredricksonRoberts.pdf

 

http://now.org/now-foundation/love-your-body/

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla