Obraz ciała a media społecznościowe

           Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu używa mediów społecznościowych. Jedni mają Facebooka, inni korzystają z Instagrama, dla kolejnej grupy osób Pintrest czy Tumblur będzie podstawowym źródłem kontaktu z innymi użytkownikami, czy sposobem prezentacji. 

            W ostatnim czasie wśród badaczy obrazu ciała, skupiano się na tym czy i w jaki sposób media społecznościowe oddziałują na obraz ciała. Wiele badań (zwłaszcza na użytkownikach Facbooka vs. osób, które go nie używają) pokazało, że media społecznościowe mają negatywny związek z naszym postrzeganiem własnego ciała. Osoby, korzystające z mediów społecznościowych, bardzo często porównywały swój wygląd z innymi, miały niższą samoocenę po przeglądaniu zdjęć innych osób, wykazywały większe dążenie do osiągnięcia szczupłej sylwetki. W badaniach były prezentowane wyniki, wskazujące, że od liczby polubień pod prezentowanymi zdjęciami zależało samopoczucie danej osoby.

Inspiracje skupione na ciele…

Do mediów społecznosciowych w ostatnim czasie nie zalicza się jedynie Facebooka i Twittera, coraz częściej do tej grupy dodaje się Instragrama, Snapczata  Tumblur czy Paintrest. Badacze zaczęli analizować treści pojawiające się w tego rodzaju aplikacjach. Większość z prezentowanych obrazów przedstawiała treści skupione na ciele (image-based picture) i prezentowaniu go w odpowiedni sposób (Mittal, Gupta, Dewan, & Kumaraguru, 2013) – przebierania określonych póz – aby ciało wydawało się smuklejsze, napięte.

Badacze zauważyli, że zmienił się także kierunek wyznaczania wizerunku ciała. Najnowsze trendy w inspiracjach odchodzą od tzw. „thinspiracji”, zostają one zamienione na „fitspiracje”, gdzie prezentowane zostają wyrzeźbione, zadbane sylwetki kobiet oraz mężczyzn Ghaznavi and Taylor (2015), które osoby zainteresowane dodają do swojej kolekcji i dzielą się z innymi. Pojawia się coraz więcej inspiracji związanych ze zdrowym odżywianiem, aktywnymi formami spędzania wolnego czasu.

            Z jednej strony w literaturze znajdziemy odniesienia do tego, że media społecznościowe negatywnie oddziałują na spostrzeganie wizerunku własnego ciała, wywolują napięcie, które zmusza odbiorcę do zmiany kształtu i wyglądu własnego ciała, poprzez rozpoczęcie stosowania diet, ćwiczeń. Z drugiej strony badacze wskazują, że można zaobserwować pozytywne skutki kategoryzowania kolekcji, z jednej strony w formie zdrowego, zbilansowanego odżywia, gdzie wielu użytkowników dzieli się przepisami, oraz aktywnosciam.

            W odróżnieniu od mediów tradycyjnych, media społecznościowe prezentują obrazy jakie uczestniczy chcieli by oglądać, w jakich czują się najlepiej czy jak sami chcieli by wyglądać. Filtry, w które wyposażona jest każda z aplikacji umożliwiają osiągnięcie takiej prezentacji własnej sylwetki, jaka z perspektywy danej osoby wydaje się najkorzystniejsza (Fardouly i Vartanianm, 2016).

           

 

            Obraz ciała jest wielowymiarowym konstruktem, na który wpływ ma wiele róznych czynników. To nie tylko porównania z innymi, ale także spsoć w jaki nasi rodzice podchodzili do naszego ciała, to wyrażanie granic własnego ciała, poczucie ciała, ważnym czynnikiem wpływającym na ciało jest także kultura ciała.

 

Pinterest or Thinterest?: Social Comparison and Body Image on Social Media, Elizabeth Behem-Morawitz, 2016, DOI: 10.1177/2056305116640559

Fardouly, J., Diedrichs, P. C., Vartanian, L. R., & Halliwell, E. (2015). Social comparisons on social media: Theimpact of Facebook on young women’s body image concerns and mood. Body Image, 13, 38–45. doi:10.1016/j. bodyim.2014.12.002

Ghaznavi, J., & Taylor, L. D. (2015). Bones, body parts, and sex appeal: An analysis of #thinspiration images on popular

social media. Body Image, 14, 54–61. doi:10.1016/j. bodyim.2015.03.006

 

 

Mittal, S., Gupta, N., Dewan, P., & Kumaraguru, P. (2013). The pin-bang theory: Discovering the pinterest world. arXiv preprintarXiv:1307.4952.

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla